Tunel Munt la Schera Livigno to bez wątpienia jedna z największych atrakcji turystycznych w tym rejonie Alp. Ten monumentalny tunel drogowy łączący Szwajcarię i Włochy robi ogromne wrażenie i z pewnością warto go odwiedzić.
Jak długi jest tunel Munt la Schera Livigno?
Tunel Munt la Schera ma aż 12,7 kilometra długości! Jest to obecnie najdłuższy tunel drogowy w Europie i trzeci co do długości na świecie. Trasa tunelu wiedzie przez masyw górski Piz Val Gronda w Alpach Lepontyńskich, a dokładniej pod przełęczą Munt la Schera na wysokości ponad 1900 metrów. Tak ogromne przedsięwzięcie inżynieryjne było niezwykle skomplikowane, ale dzięki temu tunel skraca znacząco drogę ze Szwajcarii do Livigno we Włoszech.
Kiedy otwarto tunel Munt la Schera Livigno?
Oficjalne otwarcie tunelu miało miejsce w 1999 roku. Budowę rozpoczęto jednak znacznie wcześniej, bo już w 1980 roku. Prace były więc prowadzone przez niemal 20 lat z kilkoma przerwami spowodowanymi trudnościami technicznymi. Ostatecznie tunel oddano do użytku w 1999 roku, choć prace wykończeniowe trwały jeszcze kilka lat dłużej. Dziś tunel służy kierowcom już ponad 20 lat.
Czytaj więcej: Ile kosztuje paliwo we Włoszech? Sprawdź aktualne ceny benzyny, diesla i LPG
Dlaczego budowa tunelu Munt la Schera Livigno była tak trudna?
Budowa tunelu na tak dużej wysokości w trudnym, skalistym terenie Alp była nie lada wyzwaniem. Po drodze napotykano na takie przeszkody, jak:
- Skomplikowana geologia - napotkano na twarde skały, które trzeba było wysadzać
- Wysoki napór górotworu wymagający mocnego wzmocnienia tunelu
- Wypływy wód podziemnych, które trzeba było odprowadzać
- Lawiny i osuwiska blokujące wejścia do tunelu
Te i inne czynniki opóźniały prace, ale ostatecznie inżynierom udało się pokonać naturę gór i doprowadzić tunel do końca.
Jakie atrakcje czekają na drugim końcu tunelu Munt la Schera Livigno?
Po przejechaniu tunelu od strony Szwajcarii wyjeżdżamy w malowniczej dolinie Livigno we Włoszech. Czekają tu takie atrakcje, jak:
- Livigno - urokliwa włoska miejscowość ze sklepami, restauracjami i życiem nocnym
- Liczne trasy narciarskie i wyciągi - raj dla narciarzy i snowboardzistów
- Piękne widoki na Alpy - możliwość wędrówek latem i zimą
- Zakupy w strefie wolnocłowej - okazja do tańszych zakupów
Warto więc przejechać tunelem Munt la Schera, aby zobaczyć urokliwe Livigno po drugiej stronie Alp!
Ile samochodów dziennie przejeżdża przez tunel Munt la Schera Livigno?
Mimo położenia wysoko w górach, tunel Munt la Schera Livigno jest intensywnie użytkowany. Szacuje się, że co roku przejeżdża przez niego około 1,5 miliona samochodów. Oznacza to średnio ponad 4000 pojazdów dziennie. Największy ruch panuje latem oraz zimą, gdy turyści udają się w Alpy na wakacje lub na narty.
Jakie rekordy bije tunel Munt la Schera Livigno?
Tunel może pochwalić się kilkoma rekordami:
- Najdłuższy tunel drogowy w Europie
- 3. najdłuższy tunel drogowy na świecie
- Najwyżej położony tunel drogowy w Europie
- Jeden z najdroższych tuneli w historii, koszt ok. 500 mln franków szwajcarskich
Jak na tunel w Alpach, jest to naprawdę imponująca lista osiągnięć.
Jakie ciekawe fakty wiążą się z tunelem Munt la Schera Livigno?
Oto kilka ciekawostek na temat tunelu Munt la Schera Livigno:
- Znajduje się tam najwyżej położony europejski parking, na wysokości 1908 m n.p.m.
- Przez tunel przebiega granica pomiędzy strefą języka niemieckiego i włoskiego.
- W tunelu znajdują się 34 nisze awaryjne do zatrzymywania się w razie potrzeby.
- Ściany tunelu pokrywa specjalna membrana o grubości 5 cm dla wzmocnienia konstrukcji.
Dlaczego warto przejechać tunelem Munt la Schera Livigno?
Podróż tunelem Munt la Schera to niezwykłe przeżycie i okazja do:
- Podziwiania wspaniałej inżynierii
- Przecięcia Alp w kilka minut zamiast godzin
- Odwiedzenia urokliwego Livigno po drugiej stronie gór
- Zobaczenia najdłuższego tunelu w Europie
Jeśli planujesz wycieczkę w Alpy szwajcarskie lub włoskie, koniecznie znajdź czas, aby przejechać tym imponującym tunelem!
Podsumowanie - tunel, który pokonał Alpy
Tunel Munt la Schera Livigno to bez wątpienia jedno z największych osiągnięć inżynierii XX wieku w Alpach. Budowa tego 12,7-kilometrowego tunelu na wysokości 1900 metrów była nie lada wyzwaniem. Natura stawiała na przeszkodzie górotwór, wodę i lawiny. Ostatecznie jednak tunel stanął, skracając znacząco podróż ze Szwajcarii do Włoch. Dziś jest najdłuższym tunelem drogowym w Europie i robi ogromne wrażenie na każdym, kto przez niego przejeżdża.